go back
VEELGEVRAAGD

Welkom in Nederland. Op deze pagina vind je informatie over onderwerpen waar de meeste vragen over worden gesteld op RefugeeHelp. Deze pagina wordt maandelijks geüpdatet met de meest relevante onderwerpen.


Mis je hier nog iets?

Laat ons weten wat je nog mist, dan proberen wij de informatie aan te vullen. NB: Dit formulier is bedoeld voor suggesties, niet voor persoonlijke vragen of verzoeken. Je ontvangt geen reactie.
Laatst gewijzigd: woensdag 30 november 2022

Hier vind je informatie over hoe je je moet inschrijven bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe dat moet is, afhankelijk van je situatie:

  • Registratie BRP voor Oekraïners

  • Registratie BRP voor vluchtelingen met een andere nationaliteit

  • Registratie BRP zonder identificatiebewijs

Wat is de BRP?

In de Basisregistratie Personen (BRP) worden jouw persoonsgegevens bijgehouden. Je schrijft je in de BRP in bij de gemeente waar je verblijft.


BSN

Het burgerservicenummer (BSN) is een eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. Je krijgt een BSN als je je inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit heb je bijvoorbeeld ook nodig voor als je gaat werken. Als je gaat werken, geef je jouw BSN aan je werkgever door.

Iedereen die zich voor het eerst inschrijft in de BRP krijgt een burgerservicenummer (BSN). Dit heb je bijvoorbeeld nodig voor als je gaat werken. Als je gaat werken, geef je jouw BSN aan je werkgever door.


DigiD

Wanneer je een BSN hebt gekregen, kun je een DigiD aanvragen. DigiD is een systeem waarmee Nederlandse overheden op internet iemands identiteit kunnen verifiëren, een soort digitaal paspoort voor overheidsinstanties.Je hebt dit nodig als je online zaken wilt regelen bij de overheid, bijvoorbeeld: zorg en onderwijs. Meer informatie over het aanvragen van een DigiD is te vinden op de website van DigiD.


Registratie BRP voor Oekraïners

Het is belangrijk dat je je inschrijft in de BRP. Dit doe je in de gemeente waarin je verblijft. Dit geldt ook voor mensen die niet in een noodopvang zitten, maar ergens anders verblijven. Deze inschrijving is mogelijk voor personen die met een identificatiebewijs kunnen aantonen dat ze de Oekraïense nationaliteit hebben. Oekraïners zonder (of met onvolledige) papieren moeten eerst naar de ambassade van Oekraïne in Den Haag (zie 'Registratie zonder identificatiebewijs' hieronder). 

Voor meer informatie over registratie in de BRP kun je informatiefolders in het Oekraïens en Engels vinden op de website van de Nederlandse overheid.


Registratie BRP zonder Oekraïense nationaliteit

Vanaf 19 juli 2022 is het  niet meer mogelijk om je in te schrijven in de BRP als je in Oekraine een tijdelijke verblijfsvergunning had. Niet-Oekraïense vluchtelingen die op 23 februari 2022 een door Oekraïne erkend vluchtelingen waren of die op 23 februari 2022 een geldige permanente verblijfsvergunning in Oekraïne hadden, kunnen zich nog wél inschrijven in de BRP.

Je kunt je alleen inschrijven als je identiteitsdocumenten hebt én met documenten kunt bewijzen dat je een verblijfsvergunning had in Oekraïne die nog geldig was op 23 februari 2022. Als je geen identiteitsbewijs kan verkrijgen, dan word je verwezen naar de aanmeldstraat in Ter Apel.

Als het niet duidelijk is of je onder de Tijdelijke Beschermingsrichtlijn valt, dan bekijkt de IND dat. De IND kan dan besluiten dat je onder de richtlijn valt. In dat geval kun je je inschrijven in de BRP. Als de IND besluit dat je niet onder de richtlijn valt, moet je terugkeren naar het land waar je vandaan komt of asiel aanvragen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. In dat laatste geval meldt de IND je aan bij het aanmeldcentrum in Ter Apel.


Registratie zonder identificatiebewijs

De Oekraïense ambassade in Den Haag geeft een identificerend certificaat wanneer je geen identificatiebewijs of paspoort hebt. Dit geldt alleen als je de Oekraïense nationaliteit hebt. Met dit certificaat kun je je inschrijven bij de gemeente. Kinderen zonder identificatiebewijs kunnen met hun ouders worden ingeschreven in de BRP bij de gemeente. Bij gebrek aan documenten, kunnen ouders een verklaring onder eed afleggen waarin de identiteit van de kinderen wordt vastgesteld. De kinderen worden vervolgens ingeschreven door de gemeente. Voor veelgestelde vragen kun je terecht op de website van de Rijksoverheid.

Adres Oekraïense Ambassade: Zeestraat 78, 2518 AD Den Haag. Open spreekuur van maandag tot vrijdag tussen 09.00 en 13.00. Telefoon: +31 (70) 360 72 18. E-mail: emb_nl@mfa.gov.ua.


Twijfel over documenten

De gemeente bekijkt of je de juiste documenten hebt om je in te schrijven. Als er twijfel is dan neemt de gemeente contact op met de IND. Het kan voorkomen dat er een extra onderzoek wordt gedaan om zeker te weten wie je bent en waar je vandaan komt. Als dit onderzoek loopt, kun je je niet inschrijven bij de gemeente. Ook niet als uw gezinsleden wel de Oekraïense nationaliteit hebben.


Inschrijven zonder woonadres

Als je geen eigen woonadres hebt waar je je kunt registreren, moet de gemeente je inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. Dit kan bijvoorbeeld het adres van het gemeentehuis zijn. Neem contact op met je gemeente om te kijken wat de mogelijkheden zijn.


Inschrijven pasgeboren baby's

Binnen drie dagen na de geboorte van een baby moet hiervan aangifte worden gedaan bij de gemeente. Na inschrijving ontvang je een geboorteakte. Klik op de link hieronder voor meer informatie over het inschrijven van pasgeboren baby's (Nederlands en Engels).

Daarnaast moet je de geboorte van je kind ook melden bij de IND. Dit kan door een M35-J formulier in te vullen. Als je dit formulier hebt ingevuld moet je deze samen met een kopie van de geboorteakte opsturen naar de IND. Het postadres van de IND is: Postbus 17, 9560 AA Ter Apel.