Bewijs van verblijf ophalen

Vanaf maandag 5 september kun je tijdelijk geen verblijfssticker ophalen bij de IND. Dit komt doordat de stickers op zijn. De IND verwacht dat er vanaf half oktober weer stickers beschikbaar zijn. Vanaf half oktober kunnen ook weer afspraken gemaakt worden met de afsprakenplanner. Als je op dit moment nog geen sticker hebt, heeft dit geen gevolgen voor je verblijf, de opvang of mogelijkheden om te werken in Nederland.

Bekijk hier het laatste nieuws >>


Afspraak maken

Let op: tot half oktober is het niet mogelijk een verblijfssticker op te halen. Bekijk voor meer informatie onze laatste updates. De IND-ophaallocaties zijn tijdelijk gesloten door de problemen met de materialen voor de stickers.

Pasje (O-document) ophalen wel mogelijk

Heb je voor 1 september 2022 een pasfoto laten maken voor een pasje? Dan kun je wel je pasje ophalen bij de IND locatie aan de Bijlmerdreef 1289 in Amsterdam. Je kunt hier niet langskomen om een afspraak te maken. Meer informatie lees je op de website van de IND.

Je maakt zelf een afspraak om je bewijs van verblijf op te halen bij een ophaallocatie van de IND. Heb je kinderen van 14 jaar of ouder? Maak ook voor hen een afspraak en neem ze mee naar de ophaallocatie. Kinderen jonger dan 14 jaar krijgen geen bewijs van verblijf. Dit is, omdat je pas vanaf 14 jaar oud een legitimatie plicht hebt. Kinderen van alle leeftijden moeten mee naar de afspraak. Het maakt niet uit of zij zelf ook een bewijs van verblijf krijgen. Je kan voor maximaal 6 gezinsleden tegelijk een afspraak maken. Je moet het bewijs zelf ophalen. Iemand anders kan dit niet voor je doen.

Ophaallocaties

Op dit moment zijn er 6 locaties waar je het bewijs van verblijf kunt ophalen: Den Bosch, Rijswijk, Assen, Nieuwegein, Deventer en Amsterdam. Deze locaties zijn nu allemaal tijdelijk gesloten.

Bekijk hier het laatste nieuws >>

Woon je niet in de buurt van een ophaallocatie die nu open is? Of vind je nu geen datum of tijd die je past? Probeer dan op een later moment een afspraak te maken. Iedereen komt aan de beurt om een afspraak te maken.

Hoe gaat het in zijn werk?

Voor het maken van een afspraak vul je in op welke dag je een afspraak wil maken en voor hoeveel personen je een afspraak wil maken. Vervolgens vul je je postcode in. Er verschijnen dan een aantal opties met tijden en locaties waaruit je kan kiezen. Als er geen opties in de buurt zijn, kun je kijken of er andere opties zijn of het later nog een keer proberen.

Als je een optie hebt gekozen, krijg je een afspraakcode. Deze heb je nodig bij de ophaallocatie. Als je je telefoonnummer invoert, krijg je een SMS met de afspraakcode. De gegevens die je hebt ingevuld (postcode, telefoonnummer) worden niet opgeslagen.

Vragen?

Heb je vragen over het maken van een afspraak? Bel dan +31 88 043 03 61. Dit kan van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Je kunt geen afspraak maken via deze telefoonlijn. Het is ook niet mogelijk om een spoedafspraak te maken.

Afspraak controleren

Omdat tijdens het maken van je afspraak je gegevens niet worden opgeslagen, kan de IND je niet bereiken als de afspraak niet door kan gaan. Op de website kan je daarom met je afspraakcode controleren of je afspraak doorgaat. Je wordt aangeraden dit te doen op de dag van je afspraak.

Meenemen naar de afspraak

Om het bewijs van verblijf op te halen moet je de volgende documenten meenemen naar de afspraak:

  • Een geldig paspoort, identiteitskaart of verklaring van de Oekraïense ambassade. Heb je kinderen zonder identiteitsbewijs en staan ze niet in je paspoort? Neem dan hun geboorteakte mee.

  • Als je niet Oekraïens bent: een Oekraïense verblijfsvergunning die geldig was op 23 februari 2022.

  • Je burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heb je gekregen bij je inschrijving bij de gemeente.

  • De afspraakcode. Deze code krijg je te zien als je de afspraak hebt gemaakt. Het is ook mogelijk om deze code via sms te ontvangen.

Ophalen bewijs van verblijf

Lees wat je kan verwachten op de dag dat je je bewijs ophaalt.

Reizen naar ophaallocatie van de IND

Je reist zelf op de afgesproken dag naar de ophaallocatie waar je de afspraak hebt. De IND vergoedt de reiskosten niet. Zorg dat je op tijd bent voor je afspraak. Je moet het bewijs zelf ophalen. Iemand anders kan dit niet voor je doen.

Asielaanvraag en antecedentenverklaring invullen

Je moet tijdens je afspraak bij de ophaallocatie 2 formulieren van de IND invullen: een voor de asielaanvraag, en een antecedentenverklaring. Op de opvanglocatie vind je een vertaling van beide formulieren in het Oekraïens, Russisch en Engels. Ook zijn er medewerkers (hosts) die je kunnen helpen om deze formulieren in te vullen. Zij spreken Oekraïens, Russisch of Engels.

Asielaanvraag Je aanvraag voor verblijf onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming start officieel als je je inschrijft bij de gemeente. Wel moet je bij de ophaallocatie je handtekening zetten op een aanvraagformulier. Dit formulier heet de M35H en is de officiële asielaanvraag. Dit geldt voor iedereen vanaf 15 jaar. Zijn je kinderen jonger dan 15 jaar? Dan komen zij op jouw aanvraagformulier te staan. Het is daarom belangrijk om voor al je kinderen een afspraak te maken en hen mee te nemen naar je afspraak.

Omdat je onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming valt, zijn je rechten anders dan bij een standaard asielaanvraag. Dat betekent dat je meteen mag werken in Nederland. Ook krijg je geen gesprek met iemand van de IND. Deze richtlijn geldt in elk geval tot 4 maart 2023. Tot die tijd krijg je geen beslissing op je asielaanvraag.

Antecedentenverklaring

Iedereen van 12 jaar en ouder vult ook een antecedentenverklaring in. In deze verklaring geef je aan of je ooit een strafbaar feit of misdaad hebt gepleegd. Op dit formulier zet je ook jouw handtekening.

IND controleert gegevens

Een medewerker van de IND bij de ophaallocatie controleert het volgende:

  • Je inschrijving bij de gemeente;

  • je documenten; en

  • of je onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming valt.

Sticker of pasje (O-document)

Als bewijs van verblijf in Nederland krijg je een sticker in je paspoort of op een los papier. Soms krijg je een pasje (O-document). Een IND-medewerker maakt dan een foto van je op de ophaallocatie. De sticker krijg je meteen. Het pasje krijg je later, omdat de IND deze eerst voor je moet maken. Het pasje maken duurt 3 weken nadat de IND een foto van je heeft gemaakt op de ophaallocatie.

Binnenkort kan je dit pasje zelf ophalen in Amsterdam (Bijlmerdreef 1289, 1103 TV). Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Is er ook een pasje gemaakt voor je kind(eren)? Neem die dan mee naar Amsterdam. Je kan het pasje niet ophalen voor je kinderen, dit moeten zij zelf doen. Kijk voor meer informatie over specifieke data op de website van de IND.

Het maakt voor je rechten niet uit of je een sticker of pasje krijgt. Deze zijn voor iedereen gelijk. Lees wanneer je een sticker en wanneer je een pasje krijgt.

Je krijgt een sticker in je paspoort

  • Je bent een Oekraïense vrouw.

  • Je bent een Oekraïense man van 60 jaar of ouder (op 24 februari 2022).

Je krijgt een sticker op een los papier

  • Je bent een Oekraïense man jonger dan 60 jaar (op 24 februari 2022).

  • Je hebt een identiteitskaart of verklaring van de Oekraïense ambassade (geen paspoort).

  • Je hebt alleen een binnenlands paspoort.

Je krijgt een pasje

  • Je valt onder de richtlijn, ondanks dat je geen paspoort, identiteitskaart of verklaring van de Oekraïense ambassade hebt.

  • Je bent een Oekraïens kind van 14 jaar of ouder zonder identiteitsbewijs (paspoort).

  • Je hebt een paspoort dat verloopt voor 4 maart 2023, of een paspoort dat al verlopen is (als je een nieuw paspoort hebt aangevraagd blijft het losse papier geldig).

Je hebt sticker of pasje (O-document): wat betekent dit?

Heb je een sticker ontvangen? Lees informatie in de folder 'Verblijf in Nederland: wat betekent dat voor u?' in je eigen taal:

Heb je een pasje (O-document) ontvangen? Lees meer informatie in de folder 'Verblijf in Nederland: wat betekent dat voor u?' in je eigen taal:

Vacatures

De IND heeft heel wat mensen nodig die kunnen helpen in de ophaallocaties. Er worden werknemers gezocht die zowel Oekraïens als Engels spreken, onder andere in Roermond, Den Bosch en Breda. Ook Nederlandstalige geïnteresseerden kunnen zich melden, voor de rol van loketmedewerker, bijvoorbeeld in Zwolle. Er zijn nog meer vacatures, in meerdere steden. Neem voor de meest recente informatie contact op met uitzendbureau Start People, via info@startpeople.nl of +31 36 529 92 55.