Bron: VluchtelingenWerk Nederland
Artikel

Documenten voor gezinshereniging (art. 8 EVRM) verzamelen en laten vertalen

Laatst gewijzigd: 5-12-2025, 13:03

Bij een aanvraag voor gezinshereniging moet je zoveel mogelijk bewijs opsturen naar de IND. Dit zijn documenten die de identiteit van je familielid, de gezinsband en het gezinsleven tussen jou en je familielid aannemelijk maken.

Persoonlijke documenten inleveren voor gezinshereniging asiel (nareis)

Op de website van de

staat een overzicht van de documenten die je moet meesturen met de aanvraag. Heeft je gezinslid geen documenten? Dan moet je dat uitleggen bij je aanvraag. 

Let op: stuur alleen kopieën van de documenten mee met je aanvraag. Als de IND jouw aanvraag heeft ontvangen, krijg je een brief (de ontvangstbevestiging). Bij deze brief zit een bijlage die je moet gebruiken om de originele documenten waar de IND om vraagt op te sturen. De IND gaat deze originele documenten die de gezinsband aantonen, vervolgens onderzoeken. Stuur nooit originele identiteitsbewijzen op naar de IND. 

Document waarin je verklaart dat jij de referent bent 

De IND wil dat je officieel verklaart dat jij de referent (aanvrager) bent, die het gezinslid naar Nederland wil laten komen. Voeg daarom bij: 

Persoonlijke documenten inleveren voor gezinshereniging

De IND vraagt om persoonlijke documenten bij je aanvraag voor gezinshereniging. Je moet de volgende documenten van jou en je familielid inleveren:

  • Een recente pasfoto van jouw familielid. Heeft je familielid geen pasfoto? Dan kun je een andere duidelijke foto van het gezicht inleveren.

  • Een kopie van de voorkant en achterkant van het identiteitsbewijs van je gezinslid. Het liefst een paspoort. Upload de pagina's van het identiteitsbewijs waarop de gegevens staan over de identiteit en de geldigheidsduur van het identiteitsbewijs. Lever ook kopieën van de pagina's met reisstempels in.

  • De volledig ingevulde en ondertekende

    . Dit is een verklaring waarin jouw gezinslid aangeeft geen strafbare feiten gepleegd te hebben. Je gezinslid moet dit formulier zelf invullen, printen, ondertekenen en dan weer opsturen naar jou. Dit kan digitaal of met de post. Een antecedentenverklaring is alleen nodig als je gezinslid 12 jaar of ouder is.

  • De volledig ingevulde en ondertekende 'verklaring burgerlijke staat

    '. Dit is een verklaring waarin je familielid aangeeft wat zijn of haar burgerlijke staat is en of die een langere tijd een vaste relatie heeft. De verklaring is nodig als je gezinslid 15 jaar of ouder is.

  • Heeft je familielid de nationaliteit van 1 van de landen die niet staat in de ‘Bijlage Vrijstelling tbc-plicht

    '? Stuur dan de ingevulde 'Bijlage Intentieverklaring tbc-onderzoek' mee.

Documenten inleveren die de gezinsband bij gezinshereniging asiel (nareis) laten zien

Ook moet je bewijzen dat je een gezinsband hebt met je gezinsleden. Dit kan met de volgende documenten:

Voor je echtgenoot/echtgenote of partner:

  • Een kopie van de wettelijke huwelijksakte of een kopie van een ander bewijs (familieboekje) waaruit het huwelijk blijkt, of;

  • Een kopie van de religieuze / traditionele huwelijksakte of een kopie van een ander bewijs (familieboekje) waaruit dit huwelijk blijkt, of;

  • Een kopie van bewijsstukken waaruit blijkt dat het religieuze / traditionele huwelijk is ingeschreven in het land van herkomst van je partner (dit kan alleen als deze inschrijving gebruikelijk is in het land waarin je getrouwd bent), of;

  • Een kopie van jullie akte van geregistreerd partnerschap. Deze moet zijn afgegeven door de overheid van het land waar jullie partnerschap is geregistreerd, of;

  • Een kopie van een bewijs waaruit jullie relatie blijkt, en;

  • Een volledig ingevulde bijlage ‘Vragenlijst (huwelijks)partner nareis

    .’

Voor je ouder(s):

  • Een kopie van jouw geboorteakte of een kopie van een ander bewijs waaruit de gezinsband met je ouder(s) blijkt. Bijvoorbeeld een familieboekje;

  • Een kopie van een bewijs waaruit blijkt wie jouw

    in Nederland is (bijvoorbeeld jouw contactpersoon bij
    );

  • Een volledig ingevulde en ondertekende bijlage ‘Aanvraag DNA-onderzoek bij gezinshereniging

    .’

Voor je biologische kind(eren):

  • Een kopie van de geboorteakte van je kind of een kopie van een ander bewijs waaruit je gezinsband met je kind blijkt;

  • Een volledig ingevulde bijlage ‘Aanvraag DNA-onderzoek bij gezinshereniging

    ’;

  • Is je biologische kind ouder dan 15 jaar? Stuur dan ook de volledig ingevulde en door het kind ondertekende bijlage ‘Verklaring burgerlijke staat

    ’.

  • Blijft de andere ouder van je biologische kind achter in het buitenland? Dan moet hij of zij toestemming geven dat jullie kind naar Nederland reist. Hiervoor is nodig:

Voor je pleegkind(eren) of biologische kind(eren) van je (huwelijks)partner:

  • Een kopie van de geboorteakte van het kind of een kopie van een ander bewijs waaruit de gezinsband tussen het kind en de biologische ouders van het kind blijkt;

  • Voor pleegkinderen een kopie van een bewijs waaruit de identiteit van de biologische ouders van je pleegkind blijkt;

  • Voor pleegkinderen een kopie van een bewijs waaruit de gezinsband tussen jou en je pleegkind blijkt;

  • Een volledig ingevulde en ondertekende bijlage ‘Aanvraag DNA-onderzoek bij gezinshereniging

    ’.

  • Een volledig ingevulde bijlage ‘Vragenlijst gezinsband kind

    .’

  • Is het kind ouder dan 15 jaar? Stuur dan ook mee de volledig ingevulde en door het kind ondertekende bijlage ‘Verklaring burgerlijke staat

    ’.

  • De andere ouder van het biologische kind van je partner blijft achter in het buitenland. Daarom moet hij of zij toestemming geven dat het kind naar Nederland reist. Hiervoor is nodig:

  • Zijn de biologische ouders van je pleegkind overleden? Voeg dan ook bij:

    • Een kopie van de overlijdensaktes van de biologische ouders van je pleegkind.

    • Een kopie van een bewijs waaruit blijkt dat jij de voogd bent van je pleegkind.

Ook op de website van de IND vind je informatie over de (kopieën van) documenten die je met je aanvraag mee moet sturen.

Let op: Je stuurt van alle documenten die je bij je aanvraag moet opsturen dus eerst een kopie. Geen origineel. De IND zal je later om de originele documenten vragen, behalve van de paspoorten of andere identiteitsbewijzen van je familieleden.

Vertaal de documenten in het Nederlands, Engels, Frans of Duits

Alle documenten die je opstuurt moeten in de Nederlandse, Engelse, Duitse of Franse taal zijn geschreven. Zijn de documenten in een andere taal geschreven? Dan moet je de documenten laten vertalen door een

. De vertalers waaruit je kunt kiezen zijn te vinden in het 'Register beëdigde tolken en vertalers' (Rbtv). Je kunt in dit register in het Nederlands en Engels zoeken.

'Register beëdigde tolken en vertalers'

Zoek een vertaler die jouw documenten kan vertalen. Je kunt aangeven vanuit welke taal je document vertaald moet worden naar het Nederlands. En je kunt zoeken naar een vertaler bij jou in de buurt. Je krijgt de naam, het e-mailadres en telefoonnummer van de vertalers te zien die je kunt benaderen. Het is handig om de vertaler eerst te vragen wat de vertalingen kosten, zo weet je met welk bedrag je rekening moet houden.

Let op: de documenten moeten door een in Nederland beëdigde vertaler worden vertaald. Een vertaling uit het buitenland is dus niet geldig.


Heeft deze informatie je geholpen?


De informatie die je op dit platform vindt, is afkomstig van de mensenrechtenorganisatie VluchtelingenWerk Nederland, in samenwerking met haar partners.
In samenwerking met Contentful