• Home
  • Documenten verzamelen voor je permanente verblijfsvergunning
Iemand zet een handtekening onder een document.
Bron: Cytonn Photography
Informatie
Documenten verzamelen voor je permanente verblijfsvergunning
Laatst gewijzigd: 31-1-2024, 10:26

Als je een permanente verblijfsvergunning wilt aanvragen, moet je documenten inleveren bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). In dit artikel lees je welke documenten je nodig hebt voordat je de aanvraag start.

Deze documenten heb je nodig

Verzamel in ieder geval de volgende documenten voordat je de aanvraag doet:

  1. Een uittreksel uit de

    Basisregistratie Personen (BRP)
    .

  2. Bewijs dat je je inburgeringsexamen succesvol hebt afgerond. Behalve wanneer je van de

    IND
    niet hoefde in te burgeren. Dan moet je hier bewijs van laten zien.

  3. Een kopie van je geldige tijdelijke verblijfsvergunning.

  4. Een

    antecedentenverklaring
    .

  5. De IND kan je soms om andere documenten vragen.

Deze documenten moet je inleveren bij de IND. Het is belangrijk om de documenten op tijd te verzamelen en aan te leveren bij de IND. Hierdoor kan de IND je aanvraag zo snel mogelijk beoordelen.

De documenten moeten vertaald zijn

Voor een aanvraag bij de IND heb je vaak officiële documenten uit je land van herkomst nodig. Deze documenten moeten door een

beëdigde vertaler
zijn vertaald naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

Lever de documenten online in of maak kopieën

Vraag je online een permanente verblijfsvergunning aan? Dan kun je de documenten vanaf je computer uploaden. Bijvoorbeeld in de vorm van duidelijk leesbare foto's of scans.

Ga je per post een aanvraag doen? Stuur dan niet de originele documenten op naar de IND. Maak duidelijk leesbare kopieën en schrijf je persoonsgegevens op iedere kopie. Gebruik alleen A4-papier en stuur geen voorwerpen zoals USB-sticks, dvd's of fotoalbums op.

Wat vind je van dit artikel?