
Bron: Pavel Danilyuk
Ondernemen in Nederland
Deel dit artikel
Nadat je een verblijfsvergunning asiel hebt gekregen, mag je in Nederland werken. Dat mag in loondienst, maar ook als ondernemer. Op deze pagina lees je hoe je ondernemer kunt worden.
Inschrijven als ondernemer
Wil je fulltime als ondernemer aan de slag? Dan ben je verplicht je in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Je hebt hiervoor nodig:
een bewijs van verblijf van de
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)een burgerservicenummer (BSN)
een
DigiD
Let op: had je al een onderneming in je land van herkomst en wil je daarmee verder gaan? Ook dan kun je je inschrijven bij de KVK. Je hebt dan de originele documenten van de onderneming nodig.
Maak een afspraak bij de 'Kamer van Koophandel'
Beschik je over een DigiD? Dan kun je jouw inschrijving bij de KVK online voorbereiden en een afspraak maken om bij de KVK langs te gaan.
Geef hierbij het adres op waarop je wilt ondernemen. Heb je geen kantooradres? Dan gebruik je meestal je eigen adres. Het is goed om te weten dat het adres dat je opgeeft bij de KVK online (openbaar) verbonden is aan je bedrijf.
Ga naar de afspraak die je bij de KVK hebt gemaakt. Een medewerker van de KVK maakt je inschrijving in het Handelsregister definitief. Vanaf dat moment sta je ingeschreven als ondernemer en kun je starten met je bedrijf.
Je contactpersoon bij
Omzetbelasting betalen
Ben je ondernemer? Dan moet je iedere 3 maanden omzetbelasting betalen aan de Belastingdienst. Dit gebeurt in de vorm van btw.
Je verrekent de btw in de prijs van goederen en diensten die je verkoopt. Hierbij gaat het meestal om 9 of 21 procent btw bovenop de prijs van je product. De btw die je van opdrachtgevers ontvangt, moet je afdragen aan de Belastingdienst.
De btw die je zelf aan leveranciers hebt betaald, mag je daarvan aftrekken. Je betaalt dus btw over het verschil tussen je inkoopprijs (inclusief kosten) en verkoopprijs.