Thema's

show menu options

NL

Nederlands

Dutch




Mensen vergaderen aan een tafel en werken op hun tablet
Bron: Fauxels

De Nederlandse werkcultuur

Laatst gewijzigd: 27-2-2024 10:53
Deel dit artikel

Ga je in Nederland werken? Dan maak je kennis met de Nederlandse werkcultuur. Deze is misschien anders dan je gewend bent. Op deze pagina lees je er meer over.

Belangrijk om te weten als je in Nederland gaat werken

De Nederlandse werkcultuur is over het algemeen informeel, georganiseerd, direct en met een goede balans tussen werk en privé.

Hieronder lees je per begrip wat dit betekent:

Informeel

Nederlandse werkplekken zijn vaak informeel. Het is niet raar om vragen te stellen aan een leidinggevende of manager en alle meningen zijn welkom. Nederlanders vinden gelijkheid erg belangrijk, ook tussen directie, leidinggevenden en medewerkers.

Georganiseerd

Werken in Nederland gaat vaak volgens duidelijke plannen en afspraken. In Nederland zeggen mensen ook graag: "afspraak is afspraak". Dat betekent dat afspraken belangrijk zijn. Maak je werkafspraken? Dan verwachten je collega's en je leidinggevende dat je je daaraan houdt.

Lukt het je niet om een afspraak na te komen? Bespreek dit met collega’s. Laat bijvoorbeeld op tijd weten als je later bent. Of als je het te druk hebt om je taken af te krijgen. Vaak vindt een leidinggevende het fijn om dit te weten, zodat jullie samen een oplossing kunnen bedenken.

Direct

In Nederland wordt heel direct gesproken. Dit kan onaardig overkomen. Toch is dat meestal niet onaardig bedoeld. Het is bedoeld om duidelijk te communiceren. Schrik daarom niet als iemand een directe vraag stelt.

Als een collega vraagt: "Heb je je werk al af?" of: "Gaat het wel goed met je?" verwacht die collega een direct en eerlijk antwoord, zodat je collega jou kan helpen. Of zodat je collega de nodige informatie heeft om het eigen werk goed te doen.

Balans tussen werk en privé

Nederlanders houden werk en privé gescheiden. Buiten werktijd beantwoorden mensen (meestal) geen e-mails of telefoontjes meer. Behalve wanneer het echt belangrijk is. Hierover kun je overleggen met je leidinggevende.  

Een standaard werkweek in Nederland bestaat maximaal uit 5 werkdagen. Veel mensen kiezen er voor om minder dan 5 dagen te werken. Dan heb je meer tijd voor jezelf of voor familie. In het contract met je werk staat hoeveel uren je per week werkt, en op welke dagen je werkt. Dan weet je hoeveel tijd je over hebt voor je privéleven.

Helpt dit artikel jou?