Een foto van een brief met daarin gegevens voor het aanvragen van een DigiD.
Bron: Flickr / Mystic_Mabel
Informatie
Vraag een DigiD aan om in te loggen bij Nederlandse overheidswebsites
Laatst gewijzigd: 25-9-2024, 11:29

In Nederland regel je veel persoonlijke zaken online. Bijvoorbeeld bij de Nederlandse overheid. Of voor je zorgverzekering of pensioen. Hiervoor heb je DigiD nodig. In dit artikel lees je wat DigiD is en hoe je dit aanvraagt.

Een DigiD is je digitale identiteitsbewijs

DigiD staat voor digitale identiteit. Iedereen die online zaken regelt, moet een eigen DigiD hebben. Want om veilig online je zaken te regelen, moet je jezelf online kunnen verifiëren. Zo kan de overheid zien dat jij echt zelf je eigen zaken regelt. Om DigiD te gebruiken, moet je een account aanmaken.

Met DigiD kun je inloggen op verschillende websites. Zoals:

  • de gemeente waarin je woont

  • het

    Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)

  • de

    Sociale Verzekeringsbank (SVB)

  • de Politie, bijvoorbeeld als je aangifte wilt doen

  • de

    Belastingdienst

  • je zorgverzekering

  • de Kamer van Koophandel (KvK)

Websites waar je met DigiD moet inloggen, herken je aan het zwart-oranje logo van DigiD. Dit logo verschijnt op het moment dat je moet inloggen.

Deze informatie heb je nodig om DigiD aan te vragen

Je kunt pas DigiD aanvragen als je een

burgerservicenummer (BSN)
hebt. Verder heb je de volgende gegevens nodig: 

  • Je geboortedatum

  • Je postcode en huisnummer

Heb je nog geen BSN? Schrijf je dan zo snel mogelijk in bij de gemeente waar je woont. Je wordt dan ingeschreven in de

Basisregistratie Personen (BRP)
. Je kunt daarna van alles regelen. Je kunt dan bijvoorbeeld een eigen bankrekening openen in Nederland.

Zo krijg je een persoonlijk nummer (BSN) om je zaken in Nederland te regelen
Op deze pagina lees je hoe je een burgerservicenummer (BSN) krijgt.
Zo maak je een DigiD aan

Je hoeft maar 1 keer een DigiD aan te vragen. Volg deze stappen om DigiD aan te vragen:

  1. Ga naar www.digid.nl.

  2. Klik op 'Aanvragen of activeren'.

  3. Klik op 'Aanvraagformulier DigiD'.

  4. Vul je burgerservicenummer, geboortedatum, postcode en huisnummer in.

  5. Kies een gebruikersnaam en wachtwoord.

  6. Vul je mobiele nummer en e-mailadres in.

  7. Bevestig je mobiele nummer en e-mailadres met codes die je via sms en e-mail ontvangt.

  8. Binnen 3 dagen ontvang je een brief met een activatiecode per post. Met deze code kun je je DigiD activeren.

Je contactpersoon bij

VluchtelingenWerk Nederland (VWN)
of maatschappelijk begeleider van een andere organisatie kan je ondersteunen bij het aanvragen van een DigiD.

Zo activeer je je DigiD

Heb je de activatiecode per post ontvangen? Zorg ervoor dat je je DigiD binnen 21 dagen activeert. Anders moet je opnieuw een vraag doen. Volg deze stappen om je DigiD te activeren:

  1. Ga naar www.digid.nl en klik op 'Aanvragen of activeren'.

  2. Klik op 'Activeringscode invoeren'.

  3. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in.

  4. Vul de sms-code in die je hebt ontvangen.

  5. Vul de activatiecode in die je per post hebt ontvangen.

  6. Klik op 'Activeren'.

Nu is jouw DigiD actief, en kun je veilig inloggen bij overheidswebsites. Je kunt je DigiD nu op veel verschillende websites gebruiken. Je contactpersoon bij VWN of maatschappelijk begeleider van een andere organisatie kan je ondersteunen bij het activeren van je DigiD.

Jouw DigiD is privé

Je DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die je zelf kiest. Omdat overheidsorganisaties persoonlijke informatie over jou hebben, is het belangrijk om je gebruikersnaam en wachtwoord privé te houden en niet te delen met anderen.

Als je wilt dat iemand anders namens jou zaken regelt bij de overheid, kun je die persoon machtigen. Het geven van een machtiging betekent dat die persoon toestemming krijgt om met zijn of haar eigen DigiD namens jou dingen te regelen. Zo houd je jouw eigen gegevens privé en krijg je toch hulp van iemand anders.


Wat vind je van dit artikel?