Thema's

show menu options

NL

Nederlands

Dutch




Een brief die in de brievenbus wordt gestopt

Documenten inleveren bij de IND

Laatst gewijzigd: 30-8-2023 11:16
Deel dit artikel

Tijdens je asielprocedure lever je documenten in bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Deze documenten bewijzen je vluchtverhaal. Lees welke documenten je moet inleveren en hoe je deze opstuurt.

Deze documenten lever je in bij de IND

Het is belangrijk dat je je vluchtverhaal kunt onderbouwen aan de

Klik hier voor extra uitleg
IND
. Verzamel tijdens de asielprocedure zoveel mogelijk documenten die jouw identiteit en je vluchtverhaal bewijzen. Lever kopieën van deze documenten in bij de IND. Wacht niet met inleveren van de kopieën van de documenten tot het 2e gesprek met de IND. Neem je originele documenten mee naar het 2e gesprek met de IND.

Let op: de IND moet voor het 2e gesprek je documenten kunnen onderzoeken. Lever je de documenten pas tijdens of na het 2e gesprek in? Dan duurt de behandeling van je asielaanvraag misschien langer.

Stuur deze gegevens mee:

  • je naam

  • je '

    Klik hier voor extra uitleg
    V-nummer
    ' (dit nummer staat op je '
    Klik hier voor extra uitleg
    W-document
    ')

  • een korte uitleg in het Nederlands, Engels, Frans of Duits bij het document dat je opstuurt

  • een Nederlandse, Engelse, Franse of Duitse vertaling van het document door een beëdigd vertaler

  • de datum van het 2e gesprek bij de IND (als deze bekend is)

Stuur je documenten op naar dit adres

T.a.v IND - Scanstraat Postbus 18 9560 AA Ter Apel

Documenten opsturen via de post

Je kunt de documenten via aangetekende post opsturen naar de IND. Dit betekent dat je een bericht krijgt van de IND als ze de documenten hebben ontvangen. Je advocaat kan de documenten ook voor je opsturen. De kosten voor het opsturen moet je zelf betalen.

Maak altijd kopieën van de documenten die je opstuurt en bewaar deze goed.

Heeft dit artikel jou geholpen?