Bron: Canva
Artikel

Wat moet je doen als er iets kapotgaat in je sociale huurwoning?

Laatst gewijzigd: 25-11-2025, 10:22

Soms gaat er iets kapot in je huis, zoals een kraan, raam of verwarmingsketel. Sommige reparaties moet je zelf doen, andere reparaties moet de woningcorporatie doen. In dit artikel lees je wie welk soort reparaties moet doen en wat je kunt doen als iets kapotgaat in een sociale huurwoning.

Wie repareert wat?

In Nederland is een duidelijke regel: kleine reparaties moet je zelf doen. Denk aan een nieuwe wc-bril plaatsen, lampen vervangen, een deurklink vastzetten of kleine verfklussen in huis.

Grote reparaties, ‘groot onderhoud', zijn voor de verhuurder of

. Bijvoorbeeld een kapotte verwarmingsketel, lekkage in het dak, kapotte kozijnen of grote scheuren in de muur.

Op deze website kun je lezen welke kosten jij betaalt en welke de verhuurder betaalt.

Zo meld je een reparatie bij de woningcorporatie

Is er iets kapot in je woning, en moet de woningcorporatie dat maken? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de woningcorporatie. Hoe sneller je het doorgeeft, hoe sneller het kan worden opgelost.  Dat kan op verschillende manieren: 

  • Via een online formulier op de website van jouw woningcorporatie (bijvoorbeeld: ‘Reparatie melden’). 

  • Door te bellen met de klantenservice. 

  • Soms kun je ook mailen of langskomen op kantoor. Check dan eerst of je een afspraak moet maken. 

Geef bij je melding altijd: 

  • Je naam en adres 

  • Wat er kapot is 

  • Sinds wanneer het kapot is 

  • Of het spoed heeft (bijvoorbeeld gaslucht in huis, ernstige lekkage of geen stroom) 

Maak als het kan foto’s. Die kun je vaak uploaden via het online formulier.

Let op: Ga niet zelf repareren zonder de corporatie te vragen. Bijvoorbeeld bij een verstopping: gebruik geen sterke ontstoppingsmiddelen. Als er schade ontstaat, kan de woningcorporatie weigeren om het te repareren. 

Wat als de woningcorporatie je niet helpt?

Soms reageert de woningcorporatie niet op tijd, of zeggen ze dat iets niet hun taak is. Terwijl dat wel zo is. Volg dan deze stappen: 

  1. Meld het probleem nog een keer 

Stuur een e-mail of brief. Schrijf daarin:  

  • Wat het probleem is 

  • Sinds wanneer het kapot is  

  • Dat je al eerder contact hebt gehad  

  • Dat je vraagt om reparatie voor een bepaalde datum 

2. Dien een klacht in bij de corporatie  

Elke woningcorporatie heeft een klachtenformulier. Op de website staat meestal: “Klacht melden”. Dien hier je klacht in als je niet wordt geholpen. 

3. Naar de Huurcommissie

Lukt het niet om hulp te krijgen van de corporatie? Dan kun je naar de

. De Huurcommissie kan: 

  • Beoordelen of er sprake is van een ‘gebrek’  

  • De huur soms tijdelijk verlagen, totdat de corporatie de reparatie uitvoert 

 Lees op deze website meer over wat de Huurcommissie doet.  

4- Vraag juridisch advies  

Heb je nog steeds problemen? Dan kun je gratis terecht bij het Juridisch Loket voor advies over huur en onderhoud. 

Wat als je iets zelf moet repareren, maar dat niet lukt?

Soms zegt de woningcorporatie dat je een reparatie zelf moet doen. Denk aan een lamp vervangen, een gordijn ophangen of een binnendeur schilderen. Maar misschien kun je dat niet zelf. Gelukkig zijn er organisaties en vrijwilligers die je kunnen helpen.

Hulp van vrijwilligers

NLvoorelkaar

is een landelijk platform waar je een vraag kunt plaatsen voor een klusvrijwilliger in huis of in de tuin.

Lokale platforms, zoals Zorgzaam010

in Rotterdam, of vergelijkbare websites in andere steden. Hier kun je iemand vragen om te helpen met kleine klussen, zoals een kast in elkaar zetten of een lamp ophangen.

Je kunt een onderhoudsabonnement van de woningcorporatie afsluiten

Veel woningcorporaties bieden extra hulp aan huurders. Je kunt namelijk een onderhoudsabonnement afsluiten. Dit is een kleine maandelijkse bijdrage, meestal tussen €5 en €7 per maand. Met dit abonnement doet de corporatie alle kleine klussen in huis voor jou, zoals repareren en vervangen sloten of andere kleine reparaties.

Als je bij het tekenen van je huurcontract geen onderhoudsabonnement gekozen, kun je dit later alsnog afsluiten.

Je kunt kleine klussen laten doen via de woningcorporatie maar tegen betaling

Kun of wil je een kleine klus niet zelf doen, maar heb je geen onderhoudsabonnement? Dan kun je aan de woningcorporatie vragen of zij de klus voor jou kunnen uitvoeren. Veel corporaties doen dit voor een klein bedrag.

Het is daarom altijd verstandig om eerst de woningcorporatie te vragen om hulp. Zij kunnen vaak sneller en goedkoper helpen dan een andere vakman. Houd er wel rekening mee dat je deze kosten zelf moet betalen.

Je kunt altijd bellen bij spoedproblemen

Bij spoedsituaties moet je altijd direct bellen met de woningcorporatie. Veel corporaties hebben een noodnummer. Spoedproblemen zijn bijvoorbeeld:

  • Gaslucht ruiken

  • Ernstige lekkage

  • Kortsluiting of geen stroom

  • Gevaarlijke situaties in huis

Wacht in dit soort gevallen nooit met melden. Bel meteen, zodat de corporatie snel kan komen helpen en verdere schade of gevaar kan worden voorkomen.


Heeft deze informatie je geholpen?


De informatie die je op dit platform vindt, is afkomstig van de mensenrechtenorganisatie VluchtelingenWerk Nederland, in samenwerking met haar partners.
In samenwerking met Contentful