go back
ONDERDAK

Heb je vragen over (het vinden van) opvang of permanente woonruimte? Op deze pagina vind je informatie over wat je het beste kunt doen als je onderdak zoekt in Nederland.


Mis je hier nog iets?

Laat ons weten wat je nog mist, dan proberen wij de informatie aan te vullen. NB: Dit formulier is bedoeld voor suggesties, niet voor persoonlijke vragen of verzoeken. Je ontvangt geen reactie.
Laatst gewijzigd: vrijdag 21 oktober 2022

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het bieden van opvang aan Oekraïense vluchtelingen. Hiervoor richten zij noodopvanglocaties in, waaronder leegstaande kantoorpanden. In veel gemeenten is een groot tekort aan opvangplekken. Daarom wordt vaak de hulp van hotels ingeschakeld. Hierbij kan het hotel voor eten, drinken en onderdak zorgen. 

Het kan zijn dat je minder leefgeld uitgekeerd krijgt in de gemeentelijke opvang dan in een gastgezin. Dit komt doordat de gemeente een deel van het leefgeld in natura mag uitbetalen. Bijvoorbeeld in de vorm van eten en drinken. Hierover lees je meer op de pagina Leefgeld.

Let op: ben jij een vluchteling zonder Oekraïense nationaliteit en val je niet onder de Tijdelijke Bescherming? Bekijk op de pagina Huisvesting voor niet-Oekraïense vluchtelingen wat jouw opties zijn.

Ik heb een klacht over mijn gemeente

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de eerste opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Heb jij een klacht over de gemeentelijke opvang of over de gemeente in het algemeen? Dien deze in bij de gemeente waarom het gaat. Kijk voor meer informatie over de afhandeling van je klacht op de website van de gemeente.

Heb je een klacht ingediend, maar krijg je geen reactie? Of vind je dat jouw klacht niet goed wordt afgehandeld? Kijk dan op de website van de Nationale Ombudsman. Dit is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie die klachten behandelt over (bijna alle) overheidsinstanties.

Als jouw gemeente is aangesloten bij de Nationale Ombudsman, kun je daar ook een klacht indienen. Zo niet, dan heeft de gemeente een eigen ombudsvoorziening. Kijk in dat geval voor meer informatie op de website van je gemeente.

Let op: de Nationale Ombudsman is alleen bedoeld als laatste hulp bij het oplossen van klachten. Probeer het eerst met je gemeente op te lossen voordat je een klacht indient bij de Nationale Ombudsman.