go back
RECHTSBIJSTAND & REGISTRATIE

Ben je net in Nederland aangekomen en ben je op zoek naar informatie over juridische procedures? Hieronder vind je informatie over asielprocedures in Nederland, het aanvragen van een visum, rechtsbijstand en hulp bij terugkeer naar eigen land.


Mis je hier nog iets?

Laat ons weten wat je nog mist, dan proberen wij de informatie aan te vullen. NB: Dit formulier is bedoeld voor suggesties, niet voor persoonlijke vragen of verzoeken. Je ontvangt geen reactie.
Laatst gewijzigd: donderdag 18 augustus 2022

Hier vind je informatie over hoe je je moet inschrijven bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe dat moet is, afhankelijk van je situatie:

  • Registratie BRP voor Oekraïners

  • Registratie BRP voor vluchtelingen met een andere nationaliteit

  • Registratie BRP zonder identificatiebewijs

Wat is de BRP?

In de Basisregistratie Personen (BRP) worden jouw persoonsgegevens bijgehouden. Je schrijft je in de BRP in bij de gemeente waar je verblijft.


BSN

Iedereen die zich voor het eerst inschrijft in de BRP krijgt een burgerservicenummer (BSN). Dit heb je bijvoorbeeld nodig voor als je gaat werken. Als je gaat werken, geef je jouw BSN aan je werkgever door.


DigiD

Wanneer je een BSN hebt gekregen kun je een DigiD aanvragen. Met een DigiD kun je online laten zien wie je bent. Je hebt dit nodig als je online zaken wil regelen bij de overheid. Meer informatie over het aanvragen van een DigiD is te vinden op de website van DigiD.


Registratie BRP voor Oekraïners

Het is belangrijk dat vluchtelingen uit Oekraïne zich inschrijven in de BRP bij de gemeente waarin zij verblijven. Dit geldt ook voor mensen die niet in de noodopvang zitten, maar bijvoorbeeld bij een gastgezin verblijven. Deze inschrijving is mogelijk voor personen die met een identificatiebewijs kunnen aantonen dat ze de Oekraïense nationaliteit hebben. Oekraïners zonder (of met onvolledige) papieren moeten eerst naar de ambassade van Oekraïne in Den Haag (zie 'Registratie zonder identificatiebewijs' hieronder). 

Voor meer informatie over registratie in de BRP kun je informatiefolders in het Oekraïens en Engels vinden op de website van de Nederlandse overheid


Registratie BRP voor vluchtelingen met een andere nationaliteit

Vanaf 19 juli 2022 is het voor vluchtelingen uit Oekraïne met een andere nationaliteit, die een tijdelijke verblijfsvergunning in Oekraïne hadden, niet meer mogelijk zich in te schrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Niet-Oekraïense vluchtelingen die op 23 februari 2022 een door Oekraïne erkend vluchtelingen waren of die op 23 februari 2022 een geldige permanente verblijfsvergunning in Oekraïne hadden, kunnen zich nog wél inschrijven in de BRP.

Je kunt je alleen inschrijven als je identiteitsdocumenten hebt én met documenten kunt bewijzen dat je een verblijfsvergunning had in Oekraïne die nog geldig was op 23 februari 2022. Als je geen identiteitsbewijs kan verkrijgen, dan word je verwezen naar de aanmeldstraat in Ter Apel.

Is het niet duidelijk of je onder de Tijdelijke Beschermingsrichtlijn valt, dan voert een mobiel team van de IND een toets uit. De IND is bezig met het opzetten van locaties waar dat kan worden bepaald. Dit wordt in begin augustus verwacht. De IND kan dan besluiten dat je onder de richtlijn valt. In dat geval kun je je inschrijven in de BRP. Als de IND besluit dat je niet onder de richtlijn valt, moet je terugkeren naar het land waar je vandaan komt of asiel aanvragen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. In dat laatste geval meldt de IND je aan bij het aanmeldcentrum in Ter Apel.


Registratie zonder identificatiebewijs

Oekraïners zonder identificatiebewijs of paspoort moeten contact opnemen met de Oekraïense Ambassade in Den Haag. De ambassade kan een identificerend certificaat afgeven waarmee je je kunt inschrijven bij de gemeente. Kinderen uit Oekraïne zonder identificatiebewijs kunnen met hun ouders worden ingeschreven in de BRP bij de gemeente. Bij gebrek aan documenten, kunnen ouders een verklaring onder eed afleggen waarin de identiteit van de kinderen wordt vastgesteld. De kinderen worden vervolgens ingeschreven door de gemeente. Voor veelgestelde vragen kun je hier terecht.

Adres Oekraïense Ambassade: Zeestraat 78, 2518 AD Den Haag. Open spreekuur van maandag tot vrijdag tussen 09.00 en 13.00. Telefoon: +31 (70) 360 72 18. E-mail: emb_nl@mfa.gov.ua.


Twijfel over documenten

De gemeente bekijkt of u de juiste documenten hebt. Is er twijfel over uw documenten? Dan neemt de gemeente contact op met de IND. Het kan zijn dat er dan extra onderzoek wordt gedaan om zeker te weten wie u bent en waar u vandaan komt. U kunt zich dan nog niet inschrijven bij de gemeente. Ook niet als uw gezinsleden wel de Oekraïense nationaliteit hebben.


Inschrijven zonder woonadres

Als je geen woonadres hebt, is het mogelijk je door de gemeente in te laten schrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. Sinds 1 januari 2022 is de gemeente verplicht je in te schrijven op een briefadres, als je zelf zo'n adres niet hebt. Dit kan bijvoorbeeld het adres van het gemeentehuis zijn. Neem contact op met je gemeente om te kijken wat de mogelijkheden zijn.


Inschrijven pasgeboren baby's

Binnen drie dagen na de geboorte van een baby moet hiervan aangifte worden gedaan bij de gemeente. Na inschrijving ontvang je een geboorteakte. Klik op de link hieronder voor meer informatie over het inschrijven van pasgeboren baby's (Nederlands en Engels).