go back
ONDERDAK

Huisvesting voor vluchtelingen (overheids- en privé-initiatieven)


Mis je hier nog iets?

Laat ons weten wat je nog mist, dan proberen wij de informatie aan te vullen. NB: Dit formulier is bedoeld voor suggesties, niet voor persoonlijke vragen of verzoeken. Je ontvangt geen reactie.
Laatst gewijzigd: woensdag 3 augustus 2022

De Nederlandse overheid regelt op verschillende manieren onderdak voor vluchtelingen.

Huisvesting in een opvanglocatie

Wie geen slaapplek heeft bij vrienden of familie, wordt door de Nederlandse overheid opgevangen. Er zijn op dit moment twee spreidingslocaties. Hier kunnen vluchtelingen uit Oekraïne tijdelijk terecht voor onder andere een slaapplek, eten en medische zorg. Vanuit daar worden ze overgebracht naar kleinere opvanglocaties in gemeenten. Houd er rekening mee dat er geen garantie is dat je wordt ondergebracht op de locatie die jouw voorkeur heeft. Vaak is er bijvoorbeeld in grotere steden geen plek.

Meld je hier voor een doorverwijzing naar een opvanglocatie waar plek is:


Logeren bij een gastgezin

Je kunt er ook voor kiezen om tijdelijk bij een gastgezin te verblijven. RefugeeHomeNL is een initiatief van de overheid en maatschappelijke organisaties om vluchtelingen uit Oekraïne een veilig thuis te bieden bij Nederlandse families. Kijk op de website voor meer informatie en voor de locaties waar je jezelf kunt aanmelden.


Ik heb een klacht over mijn gemeente

Gemeenten hebben het erg druk met de toestroom van vluchtelingen uit Oekraïne. Ook is er voor de gemeenten nog veel onduidelijk, waardoor het kan gebeuren dat het langer duurt voordat je wordt geholpen. Klachten over de gemeentelijke opvang of over de gemeente zelf kun je in de eerste plaats indienen bij de gemeente zelf. Voor meer informatie over de afhandeling van jouw klacht, kan je kijken op de website van de gemeente.

Heb je een klacht ingediend, maar wordt er niet op gereageerd? Of vind je dat de afhandeling van je klacht niet goed is? Kijk dan op de website van de Nationale Ombudsman. Als je gemeente is aangesloten bij de Nationale Ombudsman, dan kun je daar ook een klacht indienen. Zo niet, dan heeft de gemeente een eigen ombudsvoorziening. Kijk in dat geval voor meer informatie op de website van je gemeente. Let op: de Nationale Ombudsman is alleen bedoeld als laatste uitweg bij klachtoplossing en moet niet te snel benaderd worden


Aansprakelijkheidsverzekering (WA)

Over het algemeen zijn vluchtelingen uit Oekraïne die verblijven bij een gastgezin meeverzekerd onder de aansprakelijkheidsverzekering van het gastgezin. Vluchtelingen die verblijven in opvanglocaties zijn verzekerd via de gemeente waarin zij in verblijven. Wel zijn hierbij voorwaarden en eigen risico’s van toepassing. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente waarin je in verblijft. Meer informatie vind je op de pagina verzekeringen.


Bezoeken en bezoek ontvangen

Als jij of je familie naar Nederland komt voor een bezoek of doorreis, dan is het niet mogelijk om gebruik te maken van opvang en/of leefgeld. Als je zelf in een gastgezin verblijft dan kun je bespreken of je bezoek daar mag overnachten. Een gastgezin is niet verplicht om je (familie)bezoek te ontvangen. Het bezoek kan niet overnachten in de gemeentelijke opvang. Wil je op visite gaan bij iemand op een opvanglocatie? Informeer dan eerst bij de opvanglocatie of dit mogelijk is.